poniedziałek, 19 października 2009

:: tarta grzybowa ::


ciasto (przepis na ciasto nie jest typowy, ale wychodzi bardzo smaczne):
- 2 serki topione (te "prostokąty w złotych pazłotkach)
- pół kostki masła
- czubata szklanka mąki
- szcztypta soli
- szczypta proszku do pieczenia
- przyprawy

wszystkie składniki siekamy jak na zwykłe kruche ciasto, jak już jest ładnie posiekane, zagniatamy i do lodówki na min. 2 godziny. jeżeli sie nie chce zlepić to dodajemy łychę
śmietany.

tu dygresja: przepis jest z "Na przełaj" sprzed 18 lat, był to przepis na słone kruche ciasteczka. okazał się tak doskonały, że czasami jest spodem do tarty, czasami służy do zrobienia kruchych pasztecików, czasami robię z niego takie dłuuugie paluchy do piwa obsypane np. sezamem lub solą. przypraw używam różnych.

a teraz góra:
- grzyby pokrojone w cienkie plasterki i uduszone na maśle z 3 gałązkami pietruszki
- 3 cebule pokrojone w piórka + pół papryki usmażone to wszystko na oliwie
- boczek - tak ze 4 cm bieżące boczku (kawałek o średnicy 5 cm), pokrojone w cienkie
plasterki i usmażony - tak aby wytopić tłuszcz.
- 4 jaja
- pół szklanki mleka
- sól, pieprz, gałka muszkatołowa, majeranek, szałwia

zaczęłam od ciasta. zagniotłam je i wrzuciłam do zamrażalnika. umyłam, pokroiłam grzyby, usmażyłam je. potem usmażyłam cebulę i boczek. piekarnik rozgrzałam do około 200C. wylepiłam formę ciastem, podziurkowałam widelcem. podpiekłam - uwaga lubi spływać. jak się zezłociło to wylałam nadzienie. czyli jaja wymieszane z mlekiem, przyprawami, cebulą, grzybami i boczkiem. i piekłam, aż się ścięło i zarumieniło. wyjęłam, podstudziłam z 10 min. i podałam. z klasycznie polską sałatą ze śmietaną i szczypiorkiem.

następnym razem dodam do tego zmiażdżone ze 2 kulki jałowca i trochę rozmarynu. tak, żeby było bardziej leśne w smaku.

aaa, forma miała 20 cm średnicy, obiad był dla dwóch dorosłych osób i jednego bąbla.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz